Semnele precoce ale autismului

Tulburarea de spectru autist, cunoscuta si sub numele de tulburare pervaziva de dezvoltare, este o tulburare neuro-biologica complexa in cadrul careia, de cele mai multe ori, sunt afectate mai multe arii de dezvoltare ale copilului, cele mai frecvente fiind deficitele legate de comunicare, limbaj si socializare, precum si aparitia unor comportamente repetitive sau de autostimulare, joc solitar si interese restranse pentru diverse activitati sau persoane.

In practica medicala intalnim doua forme de debut ale autismului:

1.    Putem intalni copii la care semnele acestei tulburari sunt prezente inca din timpul primului an de viata. In cazul acestor bebelusi putem observa ca nu zambesc ca raspuns la zambetul mamei, nu o cauta deloc cu privirea, nu ganguresc, nu par sa fie interesati de interactiuni cu alti copii sau adulti, nu raspund in nici un fel la sunetele scoase de acestia, nu se uita dupa obiectele care se misca, nu reactioneaza la expresiile faciale ale celor din jur, nu rad si nu-si manifesta bucuria, iar mai tarziu, nu reusesc sa rosteasca nici un cuvant, nu arata cu degetul, realizeaza greu contact vizual si se joaca aproape tot timpul singuri.

2.   Putem intalni insa copii care dupa nastere se dezvolta normal sau aproape normal pana la varsta de un an si jumatate, doi, iar apoi apare o perioada de stagnare sau chiar regres in achizitiile facute pana la aceasta varsta.

Cel mai evident, semnele autismului se vad in jurul varstei de doi-trei ani, mai ales atunci cand copilul se poarta diferit fata de copiii de aceeasi varsta. Putem observa ca acesti copii au mari dificultati legate de comunicare si limbaj, unii nu vorbesc deloc, iar altii chiar daca cunosc cateva cuvinte, nu le folosesc adecvat.

Printre elementele care ar trebui sa ingrijoreze orice parinti si sa-i indrepte spre un specialist in evaluarea dezvoltarii neuro-psihice la copii putem enumera si urmatoarele aspecte:

  • dificultati in a intelege instructiuni simple (nu poate sa dea o jucarie daca i se cere, nu o poate arata)
  • vorbind cu copilul, el reactioneaza ca si cum nu ar auzi ce i se spune
  • nu invata in mod firesc gesturile adecvate ( ”pa-pa”,”noroc”, ”bate palma”)
  • nu raspunde la strigarea pe nume, nu-si recunoaste propriul nume
  • nu este interesat de alte persoane, nici de ce ofera acestea
  • la gradinita sau in parc isi petrece timpul mai mult singur
  • nu foloseste in sens adecvat jucariile (le scutura, le miroase, le linge, invarte rotile la masinute)
  • imita greu la cerere o anumita activitate (”fa ca mine”)
  • realizeaza greu contact vizual
  • activitati repetitive pe care le exerseaza timp indelungat (inchide/deschide usa, invarte roti la masinuta, inchide/deschide robinetul sau intrerupatorul)
  • dorinta de a mentine lucrurile doar in anumite locuri, cu reactii violente daca incercam sa schimbam locul in casa a acestora
  • dificultati in a schimba traseul, drumul spre un obiectiv (gradinita, magazin, casa bunicilor, parc)
  • poate face aceeasi activitate un timp indelungat (toarna apa dintr-un pahar in altul, insiruiri de obiecte dupa diverse tipare).

In tulburarile de spectru autist este foarte important ca diagnosticul sa se formuleze corect si cat mai rapid deoarece, cu cat interventia se face de la o varsta mai mica, cu atat sansele de recuperare ale copilului cresc.

Terapia copiilor cu autism este reprezentata in principal de terapia comportamentala, care  incearca sa reduca comportamentele in exces (stereotipii, autostimulari) si sa exerseze comportamentele deficitare ale copilului (socializare, comunicare, limbaj).

Dr. Liviu Coman

DR. COMAN LIVIU
medic specialist psihiatrie pediatrica
POLICLINICA ASTRA, Sibiu, la sediul nostru de pe str. Gr. Alexandrescu nr.1
Programari la tel . 0269.206.204, 0269.233.016
Consultatii gratuite de alergologie cu bilet de trimitere de la medicul de familie !Sibiu